Od novembra 2023. godine, svi zahtevi za upis nepokretnosti u katastar u Republici Srbiji podnose se isključivo elektronskim putem. Ova novina uvedena je Zakonom o postupku upisa u katastar nepokretnosti i katastar infrastrukture („Sl. glasnik RS“, br. 92/2023), a detaljno je uređena članovima 16, 17, 18, 19 i 25 pomenutog zakona.
Prema članu 18, podnesci, dokazi i akta u postupku upisa u katastar nepokretnosti dostavljaju se isključivo u formi elektronskog dokumenta, putem e-šaltera. Izuzetak postoji samo za žalbe i druge pravne lekove, koje je, zajedno sa dokazima, moguće dostaviti i u papirnoj formi.
Član 25 predviđa da se postupak upisa može pokrenuti zahtevom stranke, koji se takođe podnosi putem e-šaltera, ali preko profesionalnog korisnika. To je lice koje je ovlašćeno da vrši digitalizaciju dokumentacije izdate u papirnoj formi.
U tom svojstvu, zahtev mogu podneti i zakonski zastupnik, ovlašćeni predstavnik, ili fizičko/pravno lice na osnovu punomoćja, koje se ne mora overavati ako se radi o profesionalnom korisniku.

Uz zahtev se, kako zakon propisuje, prilažu:
-
isprava koja je pravni osnov za upis,
-
druga dokumenta propisana zakonom,
-
punomoćje ako zahtev podnosi punomoćnik,
-
dokaz o uplati takse (ukoliko plaćanje nije izvršeno elektronski).
U slučaju da osnovna isprava ne dokazuje kontinuitet promene u katastarskom stanju, prilažu se i dodatne isprave koje to potvrđuju. Ako zahtev podnosi lice koje nije ni upisani prethodnik ni korisnik upisa, mora se dostaviti i dokaz pravnog interesa.
Zakon takođe omogućava da se uz zahtev priloži nalaz i mišljenje stalnog sudskog veštaka. U pogledu dostave odluke, stranka može birati – poštom, lično u prostorijama službe ili elektronski.
U postupku je omogućeno i da jedan od zajedničara zahteva upis u korist svih, a ako se radi o pravima koja se mogu deliti, svaki imalac prava može tražiti upis svog dela.
Služba za katastar po prijemu zahteva odmah:
-
otpočinje postupak upisa;
-
prosleđuje nadležnim poreskim i lokalnim organima ispravu kojom se vrši prenos prava svojine.
Prema članu 16, u prvom stepenu o zahtevu odlučuje nadležna služba katastra, dok u drugom stepenu po žalbi odlučuje Republički geodetski zavod.
Član 17 navodi ko se smatra strankom u postupku upisa:
- lice u čiju korist se upis vrši,
- upisani prethodnik i
- treće lice čija prava mogu biti pogođena.
Važno je napomenuti i da je prema članu 19, Zavod dužan da putem svoje internet stranice omogući besplatan i stalan pristup osnovnim podacima katastra – uključujući podatke o nepokretnosti, imaocima prava i statusu predmeta po osnovu zahteva za upis.
Izvor: Zakon o postupku upisa u katastar nepokretnosti i katastar infrastrukture, „Sl. glasnik RS“, br. 41/2018, 95/2018, 31/2019, 15/2020 i 92/2023