Vlada Republike Srbije, kojoj je istekao mandat i sada funkcioniše kao tehnička, donela je Uredbu o izmeni normativnih i standardnih uslova rada univerziteta i fakulteta za delatnosti koje se finansiraju iz budžeta.
Član 17. Zakona tehničkoj Vladi ograničava ovlašćenja
Međutim, prema članu 17. Zakona o Vladi, tehnička Vlada sme da obavlja samo tekuće poslove i ne može donositi nove propise, osim ako je to neophodno zbog zakonskog roka, interesa odbrane ili neke prirodne, privredne ili tehničke nesreće. Postavlja se pitanje – da li su ove izmene bile toliko hitne da su zahtevale postupanje tehničke Vlade?
Primer iz prakse – slučaj 2020. godine
Slična situacija dogodila se 2020. godine, kada je tehnička Vlada donela Uredbu o merama za sprečavanje širenja zarazne bolesti COVID-19, iako nije bilo vanrednog stanja. Ova uredba kasnije je bila pravno osporavana, jer je ocenjena kao prekoračenje ovlašćenja tehničke Vlade, pošto nije proglašeno vanredno stanje koje bi opravdalo hitno postupanje.
Tokom pandemije COVID-19, Vlada Republike Srbije donela je niz uredbi radi sprečavanja i suzbijanja širenja zarazne bolesti. Jedna od ključnih bila je Uredba o merama za sprečavanje i suzbijanje zarazne bolesti COVID-19, objavljena u ‘Službenom glasniku RS’, broj 66/2020.
Ova uredba je kasnije izmenjena i dopunjena više puta.

Ustavni sud tada nije eksplicitno oborio uredbu, ali je naglasio da tehnička Vlada ne može donositi akte koji nisu neophodni za redovno funkcionisanje države.
Ako je ta uredba bila osporavana iako je imala jasnu zdravstvenu svrhu, postavlja se pitanje – kako će pravna javnost reagovati na ovu novousvojenu uredbu, koja nije povezana sa hitnim potrebama države?
Ako ova odluka nije u skladu sa ovlašćenjima tehničke Vlade, ovo bi mogao biti ozbiljan pravni presedan.
📌 Ostaje da vidimo kako će se pravna i akademska zajednica postaviti prema ovom pitanju.
Izvori:
- Zakona o Vladi
- Uredba o merama za sprečavanje i suzbijanje zarazne bolesti COVID-19, objavljena u ‘Službenom glasniku RS’, broj 66/2020.