„Mirno okupljanje građana je slobodno.“
Ovim članom Ustav garantuje pravo građana da se slobodno okupljaju radi izražavanja svojih stavova, interesa, protesta ili solidarnosti. To je jedno od ključnih političkih prava u svakom demokratskom društvu.
„Okupljanje u zatvorenom prostoru ne podleže odobrenju, ni prijavljivanju.“
Značajna je ustavna razlika između okupljanja u zatvorenom (sala, prostorije, hale) i okupljanja na otvorenom prostoru. Dok zatvorena okupljanja ne zahtevaju ni dozvolu ni prijavu, za otvorene proteste važi drugačiji režim.
„Zborovi, demonstracije i druga okupljanja građana na otvorenom prostoru prijavljuju se državnom organu, u skladu sa zakonom.“
To znači da organizatori javnih skupova (na trgovima, ulicama i sl.) imaju obavezu da prethodno prijave skup nadležnom organu (obično policiji), kako bi se obezbedila bezbednost svih učesnika i građana.
„Sloboda okupljanja može se zakonom ograničiti samo ako je to neophodno radi zaštite javnog zdravlja, morala, prava drugih ili bezbednosti Republike Srbije.“
Ograničenja okupljanja moguće su isključivo u izuzetnim okolnostima, i to zakonom, ako postoji neposredna i stvarna potreba da se zaštiti javno zdravlje (npr. pandemija), prava drugih (npr. kontraskupovi), javni moral ili bezbednost države.
🧭 Milica Đorđević i drugi protiv Srbije (Pride Parade)
Predmeti: 5591/10, 17802/12, 23138/13, 25474/14
Datum presude ESLJP: 17. novembar 2014.
Institucija: Evropski sud za ljudska prava
Ključni nalazi ESLJP-a
-
Sud je utvrdio da država ima dužnost ne samo da ne sprečava mirne proteste, već i da aktivno štiti organizatore od nasilnih kontrademonstracija, posebno kada je reč o ranjivim grupama ilga-europe.org+1reddit.com+1.
-
Država ne može da koristi formalne razloge (npr. bezbednost) kao izgovor za diskriminatorsko sprečavanje okupljanja.
-
Zabrana Parade ponosa je predstavljala neproporcionalno i neopravdano ograničenje slobode okupljanja iz člana 11 EKLJP, najmanje jer se radilo o mirnom okupljanju koje zastupa manjinsku grupu .
🧭Značaj za član 54 Ustava RS
-
Presuda potvrđuje da država mora da omogući efektivno ostvarenje prava na mirno okupljanje, čak i ako postoji rizik od nasilja drugih.
-
Mere treba da budu proporcionalne i ciljane, usmerene na zaštitu učesnika, a ne na sprečavanje njihovog okupljanja.
-
Ovo je direktna primena ustavne norme člana 54 na otvorenim skupovima, dovodeći ga u korelaciju sa standardima Evropske konvencije i praksom ESLJP-a.
IZVOR:
- Ustav RS
- www.zastupnik.gov.rs