Kada govorimo o ostvarivanju prava na penziju, interesovanje građana uglavnom je usmereno na uslove za sticanje prava i način obračuna visine penzije. Međutim, značajno manje pažnje posvećuje se obavezama koje korisnici imaju prema Republičkom fondu za penzijsko i invalidsko osiguranje, a koje su ključne za neometanu isplatu i korišćenje prava.
Isplata isključivo preko računa u banci
Od 2019. godine isplata penzije i novčanih naknada vrši se isključivo putem tekućeg računa korisnika otvorenog u banci. Prilikom podnošenja zahteva za ostvarivanje prava, korisnik je dužan da Fondu dostavi potvrdu o otvorenom računu, koja istovremeno služi i kao informacija banci da će se preko tog računa vršiti isplata. Izbor banke je slobodan, a isplate se realizuju preko svih poslovnih banaka u Republici Srbiji.
Preciznost podataka – ključ za nesmetanu isplatu
Podaci navedeni u zahtevu za penziju, posebno adresa prebivališta, moraju biti u skladu sa zvaničnim podacima iz lične karte. Neslaganja u adresi mogu dovesti do kašnjenja, privremene obustave isplate penzije, pa čak i do problema u ostvarivanju prava na zdravstveno osiguranje.
Posebnosti za korisnike u inostranstvu
Penzionerima koji žive u inostranstvu penzija se isplaćuje na devizni račun. Uz potvrdu o otvorenom računu, neophodno je priložiti i tzv. potvrdu o životu. Dobra vest je da Srbija sa sve više država uspostavlja elektronsku razmenu podataka o životu korisnika, čime se smanjuje potreba za fizičkim dostavljanjem ovog dokumenta – izuzev prilikom prve isplate.
Promena banke – jednostavna procedura
U slučaju promene banke, dovoljno je da korisnik Fondu dostavi potvrdu nove banke. Dodatna dokumentacija potrebna je samo u slučaju kada se isplata prebacuje na račun ovlašćenog lica, u inostranstvo, ili na ustanovu za smeštaj starih lica.
Obaveza prijave svake promene
U rešenju o ostvarenom pravu navodi se obaveza korisnika da blagovremeno obavesti filijalu Fonda o svakoj promeni ličnih podataka – uključujući adresu, prezime, broj računa i dr. Nepoštovanje ove obaveze može dovesti do privremene obustave isplate penzije, što je propisano članom 123 Zakona o penzijskom i invalidskom osiguranju.
Zakonski okvir i precizna pravila
Prava i obaveze korisnika detaljno su regulisani članovima 108 do 124a Zakona o penzijskom i invalidskom osiguranju. Ovim odredbama predviđeno je, između ostalog:
-
da se isplata penzije vrši unazad, po mesečnom obračunu (član 108),
-
da korisnik može ovlastiti drugo lice za primanje penzije, ali uz overenu punomoć (član 108),
-
da se pravo na penziju prestaje koristiti ukoliko se ne dostavi tražena dokumentacija (čl. 122 i 123),
-
da se porodična penzija obustavlja u slučaju zaposlenja korisnika ili nastupanja zakonom propisanih promena (član 117),
-
da se duplikat prava iz više osnova ne može koristiti (član 119),
-
da korisnik koji se ponovo zaposli ima pravo na ponovni obračun penzije pod određenim uslovima (član 121).
Važna napomena za naslednike
Ukoliko korisnik penzije preminu, pravo na isplatu prestaje zaključno sa poslednjim danom u mesecu u kojem je korisnik umro (član 109). Banke su zakonski obavezne da vrate sredstva isplaćena nakon tog perioda.
Zaključak
Korišćenje prava iz penzijskog i invalidskog osiguranja nije samo stvar ostvarivanja benefita već i poštovanja propisanih procedura i zakonskih obaveza. Redovno ažuriranje podataka, dostavljanje potrebnih potvrda i obaveštavanje Fonda o svim relevantnim promenama najbolji su način da se obezbedi redovna i neometana isplata stečenih prava.
Izvor: Sajt Ministarstva za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja