U skladu sa Zakonom o radu Republike Srbije, svaki zaposleni ima pravo da prilikom otkaza ugovora o radu bude zaštićen jasnim pravilima. Posebno su važni članovi 185. i 186, koji uređuju način dostavljanja rešenja o otkazu i obavezu poslodavca da isplati sve finansijske obaveze prema zaposlenom.
Kako se dostavlja otkaz?
Ugovor o radu može se otkazati samo rešenjem u pisanom obliku, koje mora da sadrži:
-
obrazloženje razloga otkaza i
-
pouku o pravnom leku – tj. na koji način i u kom roku zaposleni može da se žali.
Rešenje o otkazu mora biti lično uručeno zaposlenom, bilo u prostorijama poslodavca, bilo na adresu prebivališta ili boravišta zaposlenog. Ukoliko dostava nije moguća, poslodavac je dužan da o tome sačini pisanu belešku, a zatim rešenje objavi na oglasnoj tabli, nakon čega se, po isteku osam dana, smatra dostavljenim.

Radni odnos zaposlenog prestaje danom dostavljanja rešenja, osim ako zakonom ili samim rešenjem nije određen drugi datum.
Zaposleni ima pravo da narednog dana od prijema rešenja obavesti poslodavca ukoliko želi da spor rešava putem arbitraže – prema članu 194 Zakona o radu.

Šta poslodavac mora da isplati?
U slučaju prestanka radnog odnosa, poslodavac je dužan da isplati sve zaostale zarade, naknade zarade i druga primanja koja je zaposleni ostvario do dana prestanka radnog odnosa – i to u skladu sa opštim aktom i ugovorom o radu.
Rok za ovu isplatu je najkasnije 30 dana od dana prestanka radnog odnosa.
Poznavanje ovih pravila ključno je za zaštitu prava zaposlenih, ali i za izbegavanje pravnih posledica po poslodavca.
IZVOR: Zakon o radu