Promenite jezik sadržaja

Novi Pravilnik o poštanskim uslugama: jasnija pravila i veća zaštita korisnika

U „Službenom glasniku RS”, broj 71/2025, objavljen je Pravilnik o uslovima i načinu obavljanja poštanskih usluga, koji stupa na snagu 22. avgusta 2025. godine. Ovim aktom detaljnije se uređuje način funkcionisanja poštanskih usluga u Srbiji – od prijema i uručenja pošiljaka, preko postupanja u prekograničnoj dostavi i održivom razvoju, pa sve do obaveza operatora prema Regulatornom telu za elektronske komunikacije i poštanske usluge.

Ko može da pruža poštanske usluge?

Poštanske usluge mogu obavljati privredni subjekti – poštanski operatori koji dobiju dozvolu od Regulatora. Usluge se dele na:

  • univerzalne poštanske usluge, koje moraju biti dostupne svima pod jednakim uslovima, i
  • usluge izvan opsega univerzalne usluge, koje se pružaju po tržišnim osnovama.

Pravilnik uvodi precizniju podelu na dopunske usluge koje se pružaju:

  • po zahtevu pošiljaoca (npr. povratnica, ispravka adrese, uručenje „ličnom rukom“, uručenje određenog dana, elektronska potvrda o uručenju, tretman lomljivih ili glomaznih pošiljaka i dr.), i
  • po zahtevu primaoca (npr. čuvanje pošiljke do 30 dana, nadoslanje na novu adresu, ponovna dostava, korišćenje poštanskog pregratka, uručenje „poste restante“ pošiljke i sl.).

Ove usluge omogućavaju korisnicima veću fleksibilnost i sigurnost u komunikaciji i dostavi.

 

Foto: Stockcake.com

Poštanski operatori imaju i obaveze postupanja po službenoj dužnosti, među kojima su:

  • vraćanje neuručene pošiljke pošiljaocu,
  • prijem i evidentiranje punomoćja,
  • prepakivanje oštećenih pošiljaka i obaveštavanje korisnika,
  • priprema međunarodnih pošiljaka za carinski postupak,
  • evidentiranje i obrada neregistrovanih pisama sa nedovoljno plaćenom poštarinom.

Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaju da važe:

  • Pravilnik o obrascima zahteva za dodelu dozvole za obavljanje poštanskih usluga („Sl. glasnik RS”, br. 23/20), i
  • Pravilnik o uslovima i načinu obavljanja poštanskih usluga („Sl. glasnik RS”, br. 115/20), osim pojedinih odredaba koje će važiti do donošenja novog podzakonskog akta na osnovu Zakona o poštanskim uslugama.

Regulator – ključni akter na tržištu

Regulatorno telo za elektronske komunikacije i poštanske usluge (RATEL) ostaje centralna institucija za praćenje i regulisanje poštanskog tržišta. Njegova nadležnost obuhvata i izdavanje dozvola, nadzor nad operatorima, zaštitu korisnika i obezbeđivanje jednakih uslova na tržištu.

 

IZVOR:Pravilnik o uslovima i načinu obavljanja poštanskih usluga

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu sajta rkp.rs.

Tagovi