Piše: Violeta Stamenković
Kao Telo za vansudsko rešavanje potrošačkih sporova pri Ministarstvu unutrašnje i spoljne trgovine Republike Srbije, kontinuirano pratim rad Evropskog parlamenta i Saveta u oblasti zaštite potrošača. U tom svojstvu, za PRAVI KUTAK obaveštavam javnost o najnovijem dogovoru evropskih institucija kojim se uvode modernizovana pravila za alternativno rešavanje potrošačkih sporova (ARS) u skladu sa zahtevima digitalnog tržišta i sve većim brojem prekograničnih transakcija.
Evropski parlament i Savet postigli su politički dogovor o reviziji direktive o ARS-u, sa ciljem jačanja potrošačkih prava, unapređenja poverenja u tržište i podsticanja većeg učešća trgovaca, uključujući i one izvan teritorije EU.
Ova inicijativa predstavlja značajan iskorak ka modernizaciji pravila koja su prilagođena savremenom digitalnom tržištu i sve češćim prekograničnim transakcijama.
Brže, jeftinije i efikasnije rešavanje sporova
Alternativno rešavanje sporova (ARS) obuhvata postupke pred nepristrasnim, vanskudskim telima – poput medijatora, arbitara, ombudsmana i odbora za žalbe – koji potrošačima i trgovcima omogućavaju da svoje nesuglasice reše na pravedan i pristupačan način, bez sudskog procesa. Cilj novih pravila jeste da se unapredi pristup ovim mehanizmima i poveća njihova primena širom EU.
Uključivanje i trgovaca iz trećih zemalja
Novim pravilima precizira se da se ARS može primenjivati na sve potrošačke sporove koji proističu iz ugovornih odnosa – uključujući faze pre i nakon zaključenja ugovora, kao što su oglašavanje ili korišćenje digitalnog sadržaja. Posebno je značajno što se predviđa učešće i trgovaca koji imaju sedište van EU, imajući u vidu da gotovo 40% onlajn transakcija obuhvata upravo ovakve prodavce.
Odgovornost i podsticaji za trgovce
Iako učešće u ARS postupcima za trgovce i dalje ostaje dobrovoljno – osim ako poseban zakon to drugačije ne predviđa – države članice biće obavezne da uvedu sistem podsticaja, kao što su informativne kampanje, sertifikati ili finansijske olakšice. Pritom će posebna pažnja biti usmerena na sektore sa visokim brojem potrošačkih pritužbi – naročito transport i turizam, uključujući prava putnika u avio-saobraćaju.
Uvedena je i novina po kojoj će trgovci biti dužni da u roku od 20 radnih dana (30 u složenijim slučajevima) odgovore da li prihvataju učešće u postupku kada potrošač podnese zahtev za ARS. Nepostupanje u ovom roku smatraće se odbijanjem.
Digitalizacija i objedinjavanje sličnih slučajeva
Postupci će biti dodatno pojednostavljeni kroz mogućnost objedinjavanja sličnih slučajeva protiv istog trgovca, uz saglasnost potrošača. Telo za ARS moraće da obezbedi lako dostupne informacije na svojim internet stranicama i omogući elektronsko podnošenje i praćenje žalbi.

Izjava izvestioca Evropskog parlamenta
Laura Balarin Sereza (S&D, Španija), izvestilac Parlamenta, istakla je da ovaj dogovor predstavlja veliki iskorak za potrošačka prava:
„Od država članica se očekuje da preduzmu konkretne mere za podsticanje učešća i potrošača i trgovaca u ARS postupcima, posebno u sektorima sa mnogo žalbi. Posebna pažnja posvećena je i sve većem prisustvu trgovaca izvan EU u elektronskoj trgovini.“
Sledeći koraci i primena
Nakon formalnog usvajanja sporazuma u Savetu i potvrde u plenumu Evropskog parlamenta, direktiva će stupiti na snagu 20 dana nakon objavljivanja u Službenom glasniku EU, a njena primena počinje 32 meseca kasnije.
Ove promene imaju potencijal da poboljšaju poverenje potrošača u tržište, smanje troškove rešavanja sporova i rasterete sudove, istovremeno unapređujući poslovnu kulturu odgovornosti i pravičnosti.
Za potrošače u Srbiji koji kupuju od stranih trgovaca, kao i za srpske kompanije koje posluju sa inostranstvom, važno je pratiti ove promene, jer će imati direktan uticaj na njihove obaveze i prava u budućnosti.
IZVOR:www.europarl.europa.eu