U „Službenom glasniku RS”, broj 71/2025, objavljen je Pravilnik o uslovima i načinu obavljanja poštanskih usluga, koji stupa na snagu 22. avgusta 2025. godine. Ovim aktom detaljnije se uređuje način funkcionisanja poštanskih usluga u Srbiji – od prijema i uručenja pošiljaka, preko postupanja u prekograničnoj dostavi i održivom razvoju, pa sve do obaveza operatora prema Regulatornom telu za elektronske komunikacije i poštanske usluge.
Ko može da pruža poštanske usluge?
Poštanske usluge mogu obavljati privredni subjekti – poštanski operatori koji dobiju dozvolu od Regulatora. Usluge se dele na:
- univerzalne poštanske usluge, koje moraju biti dostupne svima pod jednakim uslovima, i
- usluge izvan opsega univerzalne usluge, koje se pružaju po tržišnim osnovama.
Pravilnik uvodi precizniju podelu na dopunske usluge koje se pružaju:
- po zahtevu pošiljaoca (npr. povratnica, ispravka adrese, uručenje „ličnom rukom“, uručenje određenog dana, elektronska potvrda o uručenju, tretman lomljivih ili glomaznih pošiljaka i dr.), i
- po zahtevu primaoca (npr. čuvanje pošiljke do 30 dana, nadoslanje na novu adresu, ponovna dostava, korišćenje poštanskog pregratka, uručenje „poste restante“ pošiljke i sl.).
Ove usluge omogućavaju korisnicima veću fleksibilnost i sigurnost u komunikaciji i dostavi.

Poštanski operatori imaju i obaveze postupanja po službenoj dužnosti, među kojima su:
- vraćanje neuručene pošiljke pošiljaocu,
- prijem i evidentiranje punomoćja,
- prepakivanje oštećenih pošiljaka i obaveštavanje korisnika,
- priprema međunarodnih pošiljaka za carinski postupak,
- evidentiranje i obrada neregistrovanih pisama sa nedovoljno plaćenom poštarinom.
Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaju da važe:
- Pravilnik o obrascima zahteva za dodelu dozvole za obavljanje poštanskih usluga („Sl. glasnik RS”, br. 23/20), i
- Pravilnik o uslovima i načinu obavljanja poštanskih usluga („Sl. glasnik RS”, br. 115/20), osim pojedinih odredaba koje će važiti do donošenja novog podzakonskog akta na osnovu Zakona o poštanskim uslugama.
Regulator – ključni akter na tržištu
Regulatorno telo za elektronske komunikacije i poštanske usluge (RATEL) ostaje centralna institucija za praćenje i regulisanje poštanskog tržišta. Njegova nadležnost obuhvata i izdavanje dozvola, nadzor nad operatorima, zaštitu korisnika i obezbeđivanje jednakih uslova na tržištu.
IZVOR:Pravilnik o uslovima i načinu obavljanja poštanskih usluga