Republički geodetski zavod (RGZ) podneo je zvaničan zahtev Zaštitniku građana, ukazujući na sve učestaliju i protivzakonitu praksu pojedinih institucija javnog sektora i banaka koje građane nepotrebno izlažu administrativnim zahtevima i birokratskom maltretiranju.
Naime, iako zakon jasno propisuje da su svi subjekti u obavezi da podatke iz katastra pribavljaju elektronski, bez angažovanja građana kao posrednika, određene institucije i dalje zahtevaju da građani lično donose list nepokretnosti (izvod iz baze katastra nepokretnosti).
„Ovim postupanjem se ne samo krši zakon, već se građanima nanosi direktna finansijska i vremenska šteta, uz nepotrebno stvaranje birokratskih barijera koje bi trebalo da budu prošlost,“ poručuju iz RGZ-a.
Podaci pokazuju razmere problema – čak 61% građana koji su tokom jula 2025. godine dolazili u službe katastra učinili su to isključivo zato što im je neka institucija tražila izvod koji se zakonski ne bi smeo tražiti. Zavod je takođe registrovao veliki broj pritužbi i poziva putem svog Info-centra.

Posebno su istaknute pojedine banke koje, uprkos dostupnosti elektronskih servisa RGZ-a, i dalje zahtevaju fizičke izvode i odbijaju da uvaže zakonsko pravo građana da biraju od koga će pribaviti dokumentaciju – bilo od javnog beležnika, geodetske organizacije ili ovlašćenog posrednika. RGZ je o ovom problemu obavestio i Udruženje banaka Srbije.
Zavod je, kako navode, preduzeo sve raspoložive korake: obavestio nadležne službe, izdao javno saopštenje, pripremio detaljna uputstva za građane i, konačno, podneo zahtev Zaštitniku građana očekujući hitno postupanje i zaštitu osnovnih prava građana.
„Naš cilj je jasan – efikasna, digitalizovana administracija koja poštuje zakon i radi u interesu građana“, poručuju iz Republičkog geodetskog zavoda.
IZVOR:RGZ