U mišljenju Ministarstva finansija br. 1758759/2024 od 23. januara 2025. godine, objavljenom u Biltenu MF br. 4/2025, razmatra se poreski tretman napojnica koje zaposleni u ugostiteljstvu ostvaruju putem digitalne platforme. Ključno pitanje koje se razmatra jeste: da li način davanja napojnice (QR kod, POS terminal) utiče na poreski tretman?
Ministarstvo finansija daje jasan odgovor i upućuje na relevantne odredbe Zakona o porezu na dohodak građana („Službeni glasnik RS“, br. 24/01 i dr.).
1. Poreski status napojnice kao prihoda
Ministarstvo finansija precizira da je:
„…prihod koji fizičko lice – zaposleni u ugostiteljskom objektu posredstvom platforme ostvari u vidu napojnice dobijene od fizičkih lica zadovoljnih uslugom koja im je pružena od tog zaposlenog, prihod koji podleže oporezivanju porezom na dohodak građana na druge prihode saglasno odredbama čl. 85. i 86. Zakona.”
Dakle, iako napojnica dolazi od trećih lica (gostiju), ona i dalje predstavlja oporezivi prihod fizičkog lica, jer nije izuzeta od oporezivanja niti je obuhvaćena izuzećima iz Zakona o porezu na dohodak građana.
2. Način davanja napojnice nije od značaja za porez
Jedan od ključnih stavova Ministarstva odnosi se na pitanje da li način davanja napojnice (gotovina, QR kod, POS terminal) menja poreski tretman. Odgovor je izričito negativan:
„Okolnost koja se odnosi na način plaćanja napojnice zaposlenom u ugostiteljskom objektu (primalac napojnice) od strane davaoca napojnice posredstvom platforme (bilo putem QR koda ili POS terminala) nije od značaja za poreski tretman prihoda koji u predmetnom slučaju ostvari to fizičko lice.”
Time se potvrđuje da je pravni osnov za oporezivanje napojnice sama priroda i izvor prihoda, a ne tehnički način prenosa sredstava.

3. Obaveze primaoca napojnice – samooporezivanje
Kako napojnica dolazi direktno od fizičkog lica, a ne od poslodavca ili pravnog lica, ne postoji obaveza poslodavca da obračunava porez po odbitku. U tom smislu, obveznik poreza je sam primalac napojnice, koji je dužan da izvrši samooporezivanje:
„Obveznik poreza na dohodak građana na druge prihode je primalac napojnice (zaposleni u ugostiteljskom objektu), koji je kao poreski dužnik u obavezi da obračuna i plati porez na druge prihode samooporezivanjem, saglasno odredbama člana 100a Zakona.”
Obaveza uključuje:
-
podnošenje poreske prijave na Obrascu PP OPO,
-
obračunavanje i uplatu poreza na dohodak građana u roku od 30 dana od dana kada je prihod ostvaren.
4. Praktične implikacije za ugostitelje i zaposlene
Ovakvo tumačenje ima značajne posledice:
-
Zaposleni u ugostiteljstvu moraju biti informisani i edukovani o svojoj obavezi da sami prijavljuju i plaćaju porez na napojnice koje dobijaju putem digitalnih platformi.
-
Platforme koje omogućavaju davanje napojnica ne snose obavezu plaćanja poreza, ali bi mogle imati ulogu u obaveštavanju korisnika o poreskim obavezama.
-
Insistiranje na samooporezivanju može otvoriti prostor za različitu praksu u realnosti i otežano praćenje naplate poreza, što može zahtevati dodatne poreske i zakonske intervencije.
Mišljenje Ministarstva finansija jasno potvrđuje da:
svaka napojnica dobijena putem digitalnih kanala (QR kod, POS terminal), kada se ostvaruje od fizičkih lica, predstavlja oporeziv prihod koji podleže samooporezivanju.
IZVOR:Mišljenje Ministarstva finansija br. 1758759/2024 od 23. januara 2025. godine